Løping som mentalt kosttilskudd - for Kristin Lindberg

Intervju med:

Navn: Kristin Lindberg

Alder: 51

Jobber som daglig leder for Blatchford Ortopedi

 

«I mitt hode er det hverdagstrimmen som er det viktigste»

Kristins familie bodde 3,8 km fra barneskolen da hun som 7-åring skulle begynne der. Den avstanden var akkurat litt for kort til at hun fikk gratis skoleskyss. Men sykkelen stod jo der, det var bare å tråkke i veg 😊.

 Kristin var 14 år den sommeren hun hadde fått seg sommerjobb hos det som da het Tine Meierier i Tromsø. Vel vitende om at hun hadde kunnet sitte på med faren sin til jobb om morran, fant hun ut at hun heller ville sykle. Hun oppdaget også at hun følte seg glad og blid etter den ca 10 km lange sykkelturen. Allerede da, i alder av 14, kjente hun på at det å bruke kroppen hadde mange positive sider. Siden den gang, for ca 37 år siden, har sykkelen vært Kristins framkomstmiddel i det daglige; både som student, i jobb og på fritiden. Syklingen har i stor grad bidratt til det hun kaller sin «hverdagstrim». I tillegg til denne trimmen kommer mye annet også 😊.

Om fotball

Kristin har en variert cv når det kommer til aktivitet. Sykling er allerede nevnt, men også fotballen spilte en stor rolle i hennes liv. Fra hun var 10 til hun var 16 var fotballen den fritidsaktiviteten som dominerte. Det ble turneringer lokalt i Tromsø, i Narvik, i Danmark og et høydepunkt både for henne og mange av de andre jentene, var Norway Cup. Det var stort, og et uttalt treningsmål for laget. I tillegg til fotballen ble det også litt basket.

Tenårene

De fleste jentene sluttet med fotballen i 16-årsalderen, og Kristin var intet unntak. Etter videregående skole, utveksling et år i Canada, og et par med jobb, flyttet hun til Harstad for å studere. Sykkelen ble selvfølgelig med på flyttelasset, og bidro til at «hverdagstrimmen» kunne fortsette morgen og kveld til og fra skolen. Det blir både mil, timer, trim, puls og uendelig masse frisk luft av slikt! I tillegg til den daglige syklingen foregikk den øvrige treningen/trimmen i form av gruppetreninger på treningsstudio.

40-årene

Det var ikke før Kristin var passert 40 at løping for alvor ble en del av treningshverdagen, og hun begynte å delta i konkurranser – både med jogge- og med skisko. En stor del av æren for det skal «Tromsøkarusellen» ha. «Jeg meldte meg på Tromsøkarusellen etter tips fra en kompis. Den inneholdt ca 15 forskjellige løp, både flatt, med og uten bakker, på ulike steder i Tromsø - jeg tenkte at det der må jeg prøve. Det ble helt rett for meg. Masse kjentfolk, god og spent stemning, og jeg fikk meg joggeturer med ambisjon om «å springe så fort som jeg klarte». Og hadde jeg meldt meg på, var det bare å stille til start; uansett form, vær og føreforhold😊.

Om løpingen

«Løpingen er, sammen med daglig sykling til/fra jobb, 25 min hver vei, min hverdagstrim. Dette, sammen med ei god skje tran hver morgen, sikrer at jeg holder meg frisk. Det er når jeg løper de gode ideene kommer, at dagens mentale utfordringer slipper tak. Snarere enn pulsklokke og jakten på minutter, er det den gode mestringsfølelsen av en kropp som fungerer, som motiverer. Vi blir jo lykkeligere av fysisk aktivitet!

Jeg etterstreber å gjøre det jeg har sagt jeg skal gjøre, og jeg utfordrer meg selv i å gjøre nye ting hvert år. Jeg kjenner at jeg lever når jeg løper og deltar på konkurranser. Jeg trives langt bedre med løping i terreng og i fjellet, enn på asfalt. Marerittet må være å bli plaget med skader, så noen opptrening til maraton vil ALDRI skje. Jeg erfarer at på mange av løpene, kan jeg brått bli litt alene i feltet. De beste fyker avgårde, de dårligste et godt stykke bak. Og der i midten er jeg, litt alene, men ganske så blid’. Kanskje det som kalles å være i kategorien trim +😊?

Kristin framover

«Jeg er overbevist om at god helse er en sammenblanding av det mentale og det fysiske. Så snart overgangsalderen slipper tak (ler godt …), vil jeg opprettholde en positiv og optimistisk innstilling til livet. Etter tøffe jobb-år i pandemien, er målet å balansere tiden bedre ifht. jobb, familie, venner og trening. Jeg har erfart at det er lettere å forsere motbakkene når jeg er i god form og har et aktivt liv. Derfor skal jeg fortsette å gå på bortover-ski, på nedover-ski, jeg skal padle, seile, SUP’e, klatre fjell, og jeg skal løpe og sykle året rundt – så lenge helsa holder». Og så er det en ting jeg aldri kommer til å gjøre: Kjøpe el-sykkel. 

Jeg har erfart at det er lettere å forsere motbakkene når en er i god form, kanskje er det for meg en forutsetning


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Forbindelsen mellom Athen og Stokmarknes

Løping som mentalt kosttilskudd - for Marianne Telle