Løping som mentalt kosttilskudd - for Thomas Føre

Intervju med:

Navn: Thomas K. Føre

Alder: 45

Jobber som CFO i Eimskip Norway – men liker å ha mange baller i luften

***

Hva er din tilnærming til løpingen?

For meg handler løping om så mangt. Betydningen av løpingen varierer over år og over året. Jeg løp for meg selv på begynnelsen av 1990-tallet, etter at jeg valgte å slutte med fotball. Jeg har alltid likt løping som treningsform fordi det er så enkelt og effektivt. Enkelt på den måten at «alle» kan gjøre det, på sin måte og etter sin egen form. Effektivt på den måten at det er tidseffektivt og gir god treningseffekt. Da jeg tok opp løpingen for alvor for 12-13 år siden, og startet Northern Runners i 2011, så var mitt mål å komme i bedre form. Det fungerte fint frem til perseåret 2014, med f.eks. 38:03 på mila, 1:26:22 på halv og 3:02:55 på hel. Etter det har løpingen hatt vekslende fokus over året. I år kom jeg under 42 minutter på mila og var meget fornøyd med det.

Vinterhalvåret har dessverre ofte vært preget av lavsesong. Fra å være en ambisjon om å stadig bli raskere, er det nå mer en ambisjon om å motvirke kroppslig forfall og generelt vedlikeholde den psykiske helsa. Løping er uansett min beste form for «terapi» og jeg er et bedre menneske rent mentalt etter en løpetur. Ellers er min tilnærming ikke spesielt systematisk. Jeg lytter til kroppen og tilpasser treningen etter hva den roper og skriker til meg. Det hender jeg må rope «shut up, legs» tilbake.


Hvor ofte løper du?

Normalt sett løper jeg 3-4 ganger per uke, men fjerde kvartal har vært en katastrofe. Håper fysioterapi og styrketrening skal få meg tilbake til middels bra aktivitetsnivå igjen.


Hvor lenge løper du hver gang?

Før løp jeg minst 10 km hver gang. Da trente jeg for lengre distanser – maraton og ultramaraton – og syntes det var latterlig å løpe kortere. Nå aksepterer jeg, litt motvillig, å løpe f.eks. 6-7 km. Jeg løp faktisk 4 km her om dagen, men kjørte en del styrke etter det. Jeg har alltid likt å måle løpingen i km, ikke tid, men vet jo at det egentlig er tid i sone som gjelder.


Hva tenker du på mens du løper?

Jeg lufter hodet mens jeg løper. Jeg tenker stort sett på alt jeg har planer om å gjøre. Jeg har ofte flere og større planer enn jeg har kapabilitet til å gjennomføre. Du kan si at jeg sorterer og prioriterer mens jeg løper, men jeg får også «gode» ideer underveis.


Hva synes du at du får ut av løpingen?

Jeg får sterkere lår og legger, en smalere midje, et friskere sinn og et mye bedre humør. Det gir meg ro, og det gir meg krefter til andre daglige gjøremål. Jeg blir en bedre ektemann, pappa, venn og kollega. Det er da noe 😉


Andre momenter du synes bør komme fram?

Det er viktig å hele tiden finne motivasjon for å komme seg ut eller komme seg på mølla. Jeg blir alltid motivert av egen deltakelse i konkurranser, helt uavhengig av eget resultat. Jeg blir også veldig imponert og motivert av andres suksess. Etter hvert som årene kommer til meg, så er jeg meeeget imponert over hva enkelte andre får til. Selv om jeg ikke har de samme ambisjoner og tidsmål, håper jeg å kunne holde meg i god aktivitet og oppnå pallplasseringer i MSMs arrangementer om 25-30 år!


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Forbindelsen mellom Athen og Stokmarknes

Løping som mentalt kosttilskudd - for Kristin Lindberg

Løping som mentalt kosttilskudd - for Marianne Telle